Blockchain en de kennismigrantenregeling

met Geen reacties

De Nederlandse overheid wordt zich steeds meer bewust van de impact die nieuwe technologieën op onze samenleving zullen hebben. Vooral de mogelijkheden en nadelen van decentrale gedistribueerde netwerken, worden nu aan de hand van een aantal blockchain pilots onderzocht. Ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) werkt mee aan een blockchain pilot van de Rijksoverheid. Dit ministerie houdt zich bezig met werkgelegenheid en bestaanszekerheid, voor alle inwoners van Nederland. Het project van SZW heeft de “kennismigrantenregeling” als uitgangspunt genomen. Dit is een regeling voor mensen uit het buitenland die hier graag willen werken en een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan onze kenniseconomie.

Buitenlandse wetenschapper, Kennismigrantenregeling.

Toelating op grond van technische of wetenschappelijke kennis

De blockchainproef draait om het vaststellen van situaties waarbij misbruik wordt gemaakt van de zogenaamde kennismigrantenregeling. Kennismigranten zijn immigranten die nadrukkelijk toestemming hebben gekregen om in een bepaald land te werken, op basis van zijn of haar technische of wetenschappelijke kennis. Als een kennismigrant aan de gestelde voorwaarden voldoet heeft hij of zij meestal ook geen werkvergunning nodig. In ons land bestaat een specifieke regeling voor het toelaten van migranten die hoogopgeleid zijn. Ook de EU heeft een dergelijke regeling die bekend staat als de Blue Card-regeling, ook wel blauwe kaart genoemd.

Hofvijver in Den Haag met de Nederlandse ministeries op de achtergrond.

Strenge eisen aan de kennismigrantenregeling

Als organisaties gebruik willen maken van de kennismigrantenregeling, dan worden er door onze overheid een aantal strenge eisen gesteld. Als bedrijven kennismigranten in dienst willen nemen, dan is een erkenning als referent verplicht. Een organisatie heeft de verplichting om zich door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) te laten erkennen. Zonder die erkenning is het voor een organisatie niet mogelijk om te fungeren als referent. Een officieel erkend referent (meestal de werkgever die de arbeidsmigrant in dienst wil nemen) heeft een aantal rechten en plichten die strikt opgevolgd dienen te worden. Indien een kennismigrant naar ons land wil komen om hier langer dan drie maanden te werken, hoeft er geen tewerkstellingsvergunning aangevraagd te worden. Als de arbeidsduur van een kennismigrant korter dan drie maanden zal duren, dan moet er wel een tewerkstellingsvergunning worden aangevraagd. Die aanvraag kan worden gedaan bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Een kennismigrant moet voldoen aan een salariscriterium dat is gebaseerd op zijn of haar leeftijd.

Wetenschapper met telescoop, astronoom, kennismigrant.

Nederlandse zorgverzekering en TBC-onderzoek

Andere gestelde voorwaarden om in aanmerking te komen voor de kennismigrantenregeling zijn onder andere het beschikken over een geldig paspoort en de kennismigrant mag geen gevaar vormen voor de openbare orde of de nationale veiligheid. Daarnaast moet er een zorgverzekering bij een Nederlandse verzekeraar worden afgesloten en wordt de kennismigrant getest op tuberculose (sommige nationaliteiten zijn echter vrijgesteld van het TBC-onderzoek), binnen drie maanden nadat de verblijfsvergunning is afgegeven.

Onderzoeker, wetenschapper, laborant, kennsimigrant, kennismigrantenregeling.

Geen tewerkstellingsvergunning nodig

Naast deze algemene voorwaarden worden er ook nog een aantal specifieke voorwaarden gesteld aan kennismigranten. Om hier aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt, moet een kennismigrant namelijk een arbeidsovereenkomst hebben, met een werkgever in Nederland. In dat geval is een tewerkstellingsvergunning niet nodig. Indien kennismigranten binnen het desbetreffende bedrijf worden overgeplaatst naar een andere locatie (binnen onze landsgrenzen), dan moeten er twee verklaringen worden overlegd. Een verklaring door zowel de moederorganisatie, als een verklaring ten aanzien van het specifieke bedrijfsonderdeel.

Vrouwelijke ingenieur

Kennismigrantenregeling is een arbeidsintensief proces

De werkgever (referent) heeft de plicht om de kennismigrant goed voor te lichten over de hele procedure, waarmee de kennismigrantenregeling gepaard gaat. Het beoordelen van aanvragen voor kennismigranten gebeurt dus bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Op dit moment wordt er nog regelmatig misbruik gemaakt van de kennismigrantenregeling. Als de IND het vermoeden heeft van oneigenlijk gebruik van de regeling, dan kunnen zij de aanvraag afwijzen. Zelfs als de werkgever aan alle voorwaarden heeft voldaan en ook het salariscriterium in orde is. De IND heeft bijvoorbeeld een uitzonderlijke bevoegdheid voor het afwijzen van onder andere Chinese kennismigranten. Het vaststellen van misbruik van de kennismigrantenregeling is vandaag de dag een arbeidsintensief proces.

Ingenieur, kennismigrantenregeling.

Misbruik van de kennismigrantenregeling

Bestanden van de IND (met alle relevante informatie over de kennismigrant) en het UWV (met alle informatie over dienstverbanden en loongegevens), worden handmatig gematcht om vast te stellen of er mogelijk sprake is van onderbetaling door de desbetreffende werkgever. Als er signalen zijn van mogelijk misbruik van de situatie, dan zal dat leiden tot een nadere inspectie door de Inspectiedienst van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Als de Inspectie SZW daadwerkelijk misbruik van de kennismigrantenregeling vaststelt, dan wordt dat direct gemeld bij de IND. Uiteraard zal dit gevolgen hebben voor zowel de referent (werkgever) als de kennismigrant.

Kennismigrant, kennismigrantenregeling.

Combinatie blockchain en kunstmatige intelligentie

De vraag die centraal stond bij deze blockchain pilot van de Rijksoverheid was: “kunnen de benodigde inspanningen en kosten voor het vaststellen van mogelijke misbruiksituaties van de kennismigrantenregeling worden verminderd, door een combinatie van blockchaintechnologie en kunstmatige intelligentie?” Bij deze pilot wordt er een risicoclassificatie toegepast op kennismigranten. Deze classificatie wordt daarna op een geavanceerde manier in een decentraal gedistribueerd netwerk geïntegreerd. Handmatige koppelingen van allerlei soorten data laten veel ruimte over voor fouten ten aanzien van dataregistratie, zijn niet efficiënt en buitengewoon onveilig. Daarbij komt ook nog eens het gegeven dat data niet actueel genoeg is, om op de juiste manier en locatie te worden toegepast. Hierdoor komt het vaak voor dat erkende referenten die toch niet aan de gestelde criteria voldoen, pas heel laat worden opgemerkt.

Blockchain, kennismigrantenregeling.

Handhaving van regelgeving ‘on the spot’

Het signaal van misbruik van de kennisimmigrantenregeling komt dus vaak pas op het moment dat de kennisimmigranten hier al lang en breed aan het werk zijn. In dat geval moeten er dus achteraf noodzakelijke en tijdrovende inspecties plaatsvinden. De blockchain kan hier een en ander stroomlijnen. Decentrale gedistribueerde netwerken maken het hele proces efficiënter en inzichtelijker, door real-time (on the spot) handhaven van alle voorwaarden en verplichtingen, die met de aanvraag van een kennisimmigrantenregeling gemoeid zijn. Op dit moment verloopt handhaving bijna altijd na afloop van bepaalde gebeurtenissen. Pas als mensen de wetten en regels overtreden komen de handhavers in actie. Handhaving in real-time zorgt voor een situatie waarbij direct op overtredingen van wetten en regels (overtredingen van iedere partij die bij het aanvraagproces betrokken is) kan worden ingesprongen.

Overeenkomst, contract.

Kennismigrantenregeling en smart contracts

Alle regels en voorwaarden voor het verlenen van de kennismigrantenregeling kunnen worden vastgelegd in een smart contract. Als er wordt afgeweken van de criteria in een digitaal contract, dan wordt dat direct gesignaleerd door de partijen die bij de totstandkoming van een smart contract betrokken zijn. Uiteraard betekent dat, dat er veel eerder een onderzoek naar het misbruik van de regeling kan worden gestart. Blockchain stroomlijnt de relevante data en maakt het aanvraagproces veel inzichtelijker. Ook de veiligheid van datadistributie neemt toe, omdat het decentrale karakter van de blockchain het nagenoeg onmogelijk maakt, om informatie zomaar te wijzigen. Frauderen wordt dus veel lastiger.

Centralised, decentralised, distributed

De onveranderbaarheid van informatie op de blockchain is ook een risico

De blockchain is veelbelovend voor dergelijke overheidstoepassingen binnen de (semi)publieke sector, maar dat wil echter niet zeggen dat er alleen maar voordelen aan blockchainintegratie kleven. De blockchaintechnologie staat ten slotte nog maar in de kinderschoenen en er zijn ook nog wel flink wat nadelen te bedenken ten aanzien van zulke geautomatiseerde systemen. Eén van de nadelen is het feit dat smart contracts die worden uitgevoerd in een blockchain, niet zomaar kunnen worden aangepast. Uiteraard draagt die “onveranderbaarheid’ sterk bij aan de veiligheid, maar dat betekent dus ook dat eventuele fouten in een smart contract niet zomaar hersteld kunnen worden. En dat is toch wel iets om goed over na te denken. Wat in een blockchain wordt vastgelegd, ligt vast.

 

Kijk voor meer informatie op de website van ICTU. Dit is een onafhankelijke advies- en projectenorganisatie binnen de overheid. Deze organisatie helpt de overheid bij maatschappelijke vraagstukken op het gebied van ICT.

 

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!

 

Meld je aan voor de blogpost!
Ik ga ermee akkoord dat mijn naam en e-mailadres worden gedeeld met Mailchimp.
Met de blogpost van Uitleg Blockchain blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent de blockchain technologie.
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).

Laat een reactie achter