Assets op de blockchain

Door blockchaintechnologie ontstaan nieuwe mogelijkheden op het gebied van Augmented Reality (AR). Daarbij zullen de zogenaamde Non Fungible Tokens (NFT) een belangrijke rol gaan spelen. Om volledig te kunnen begrijpen welke plaats deze NFT’s binnen Augmented Reality-omgevingen innemen, moet je eerst weten wat de functie is van deze digitale tokens. NFT’s zijn in feite unieke eigendomsbewijzen die een bepaalde ‘asset’ vertegenwoordigen. Daarbij kan het gaan om fysieke assets in de echte wereld, maar ook om abstracte zaken zoals bijvoorbeeld een digitale financiële waarde, ideeën of virtuele kunstvormen. De NFT’s vertegenwoordigen dus meestal een digitaal bezit en kunnen worden gekoppeld aan een smart contract. Alle Non Fungible Tokens zijn uniek en niet-vervangbaar.

Non Fungible Token, NFT

Certificaat van echtheid

In ons digitale leven is het kopiëren van foto’s een alledaagse handeling. Ons huidige internet zorgt in het algemeen voor een overvloed aan gegevens en informatie, zoals bestanden of foto’s, die eindeloos kunnen worden gerepliceerd en gedeeld met anderen. Daardoor is het vaak lastig te bepalen of het de originele foto betreft, of dat het slechts om een kopie gaat. Blockchaintechnologie kan dit probleem oplossen door ontwikkelaars toe te staan om unieke digitale assets te creëren, die gebruikers niet kunnen kopiëren. Blockchain en NFT’s maken digitale schaarste mogelijk. Dat wil zeggen dat sommige gegevens van een NFT nog steeds kunnen worden gerepliceerd en gedeeld, maar het ‘certificaat van echtheid’ en de wettelijke rechten van een bepaalde asset, bestaan alleen op een enkele, fraudebestendige Non Fugible Token op de blockchain.

 

Geo-gelokaliseerde Augmented Reality

Met Augmented Reality kunnen digitale middelen in onze fysieke wereld worden weergegeven. Met name de zogenaamde ‘geo-gelokaliseerde’ Augmented Reality, zal digitale schaarste en exclusiviteit per locatie mogelijk maken. Dat wil zeggen dat bepaalde virtuele content alleen maar toegankelijk is, als de gebruiker zich op die locatie bevindt. De eigendomsrechten van digitale assets binnen Augmented Reality-omgevingen, kunnen worden ingebed in Non Fungible Tokens. Hierdoor wordt het eenvoudiger om de digitale assets snel en gemakkelijk te kopen of te verkopen. Door de combinatie van blockchaintechnologie, smart contracts en NFT’s, ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor samenwerking.

 

Gaming-industrie en reisbranche

Ook voor de gaming-industrie biedt de combinatie van blockchaintechnologie en Augmented Reality tal van nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen digitale assets binnen deze games worden verhandeld met behulp van Non Fungible Tokens. Denk maar aan het verkopen van digitale wapens, het kopen van digitale auto-onderdelen of het aanschaffen van virtuele kleding. Een ander mogelijke toepassing van blockchaintechniek en AR kan worden gebruikt door de toeristische sector. Reisorganisaties kunnen virtuele geo-gepositioneerde rondleidingen maken, door steden en langs oude monumenten. De digitale toeristische locaties worden door de virtuele reisleider voorzien van commentaar.

 

Blockchain en onderwijs

Blockchaintechnologie biedt ook tal van mogelijkheden voor toepassingen binnen het onderwijs. Wanneer lessen, cursussen en trainingen worden gekoppeld aan Non Fungible Tokens en Augmented Reality, dan kunnen de onderwijskosten per leerling of cursist aanzienlijk worden verlaagd. Dat komt doordat de apparatuur en lesmateriaal digitaal kunnen worden gesimuleerd. Daarnaast kan er door de onderwijsinstellingen een boeiende, meeslepende en vooral meer praktische ervaring worden geboden. De educatieve inhoud van Augmented Reality kan worden aangeschaft en toegankelijk worden gemaakt met behulp van NFT’s. De smart Contract bepalen hoe gebruikers omgaan met en toegang krijgen tot het virtuele lesmateriaal en de digitale onderwijsfaciliteiten.

Getekende kat

CryptoKitties

Een voorbeeld van unieke digitale assets is het populaire spel ‘CryptoKitties’, dat wordt gespeeld op de Ethereum-blockchain. Tijdens dit spel kunnen deelnemers unieke virtuele katten kopen, verzamelen, fokken en verkopen. CryptoKitties is één van de allereerste pogingen om blockchaintechniek in te zetten voor gaming-doeleinden. De populariteit van het spel zorgde er eind 2017 voor, dat het blockchainnetwerk van Ethereum volledig overbelast raakte. Door de vele transacties die op dat moment plaatsvonden, werden de processen binnen de blockchain aanzienlijk vertraagd. Op een bepaald moment waren de transacties op de Ethereum-blockchain zelfs goed voor ongeveer 25 procent van al het netwerkverkeer. Daarom verhoogden de ‘miners’ de gaslimiet, waardoor meer gegevens per blok mogelijk waren en de transacties per seconde konden toenemen.

 

Fokbare digitale katten

Om aan CryptoKitties deel te nemen moeten spelers ether (ETH) kopen. ETH is de cryptocurrency van Ethereum. Deze ETH kan vervolgens worden gebruikt voor het handelen in de virtuele katten. De ‘fokbare’ katten dragen een uniek digitaal nummer en een 265 bit ‘genoom’ met ‘DNA’ en verschillende attributen (aangemerkt als ‘kattributen). Er zijn in totaal twaalf kattributen voor iedere kat, waaronder de vacht, de oogkleur en de mondvorm. Het digitale DNA en de kattributen kunnen worden doorgegeven aan nakomelingen. Zo kunnen verschillende eigenschappen en kenmerken van de katten worden doorgegeven aan de kittens. Een CryptoKitty heeft geen vast toegewezen geslacht en kan maar aan één foksessie tegelijk deelnemen. Wel kan iedere kat als vader fungeren. In het spel bestaat er een zogenaamde ‘afkoelingsperiode’, die aangeeft wanneer de kat weer kan fokken. Dit loopt op met het aantal rassen, gemaximeerd op één week. De virtuele katten zijn statische afbeeldingen die alleen kunnen worden gefokt, gekocht en verkocht. Het spel CryptoKitties heeft geen specifiek doel.

Ethereum logo

Non Fungible Tokens met ERC-721-standaard

Het eigendom van de virtuele katten wordt geregistreerd door middel van een smart contract op het blockchainnetwerk van Ethereum. Iedere kat wordt weergegeven als een Non Fungible Token (NFT), die voldoet aan de ERC-721 standaard van het Ethereum-protocol. Nieuwe virtuele katten worden geproduceerd door bestaande CryptoKitties te fokken. Op basis van het beperkte aantal katten dat in omloop wordt gebracht en hun beperkte genomen, is er een limiet van in totaal vier miljard katten waarmee gefokt kan worden. Iedere CryptoKitty heeft een duidelijk te onderscheiden visueel uiterlijk en waarneembare kenmerken, die worden bepaald door de onveranderlijke genen van de katten. Deze genen zijn opgeslagen in het smart contract. Omdat de virtuele katten worden vertegenwoordigd door NFT’s binnen het blockchainnetwerk, kunnen ze digitaal worden verhandeld met een betrouwbare eigendomsgarantie.

 

Snelgroeiende markt

Augmented Reality is momenteel een van de snelst groeiende technologiemarkten. Naarmate AR beter wordt zullen ook de Non Fungible Tokens steeds bekender worden bij het grote publiek. De NFT’s zorgen voor verbondenheid van mensen met hun digitale eigendommen. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven, muzikanten, kunstenaars, schrijvers en game-ontwikkelaars, zullen de komende jaren gaan inzetten op de combinatie van blockchain, smart contracts en NFT’s, om hun intellectuele eigendom te beschermen en te exploiteren. De kracht van NFT’s zit hem vooral in de authenticiteit. Mensen houden nu eenmaal van unieke zaken en zelfs de schijn van zeldzaamheid of schaarste, zorgt er vaak voor dat mensen een bepaalde asset graag willen hebben. Ongeacht de werkelijke waarde ervan.

 

Augmented Reality en marketing

Producten zijn de ‘nieuwe media’. De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en zelflerende machines, zullen elkaar de komende jaren in sneltreinvaart opvolgen. 83% van onze gecombineerde zintuigen worden aangedreven door ‘zicht’. Als we naar dingen kijken, dan geven onze ogen ons zicht. Dat zicht geeft ons een visie, waardoor we in staat zijn om te leren en kennis te vergaren. De marketingwereld richt zich op nu de mogelijkheden om producten en diensten tot ‘leven’ te brengen. Hoe kunnen producten met u communiceren? Die vraag staat centraal bij nieuwe marketingtechnieken. Hoe kunnen producten je visueel ‘vertellen’ wat bijvoorbeeld de voedingswaarde is van een maaltijd en waar het product gemaakt is? Consumenten willen steeds vaker weten wie de producten heeft gemaakt en onder welke omstandigheden. Augmented Reality biedt daarvoor tal van nieuwe mogelijkheden.

 

Beschrijven van producten

Stel dat je in de herfst een lekkere boswandeling aan het maken bent en je pakt een blaadje van de grond, waarvan je wilt weten van welke boom het afkomstig is. Dan kan een visual browser je alle informatie verschaffen die je op dat moment nodig hebt. Woorden zijn niet meer genoeg. Vroeger waren we al tevreden met de informatie uit de gouden gids, tegenwoordig bedienen we ons van informatie door middel van zoekmachines. We zoeken informatie en stellen vragen. De huidige zoekmachines hebben echter hun beperkingen. Als je bijvoorbeeld op een terrasje zit en je ziet iemand met een spijkerbroek die je zelf ook graag zou willen hebben, hoe ga je die spijkerbroek in de zoekmachine dan precies beschrijven? Dat blijft lastig. Ons vocabulair is daarvoor gewoonweg niet toereikend.

Augmented reality in een klaslokaal.

Computer vision

Een op de zeven mensen op de wereld kan niet lezen of schrijven. De mensen die wel kunnen lezen en schrijven gebruiken over het algemeen maar 10 procent van hun vocabulair. Op dit moment ontstaat er een geheel nieuw wetenschapsgebied: computer vision. Een onderzoeksgebied waaruit verschillende specialismen zijn ontstaan. Computer vision houdt zich bezig met de ontwikkeling van digitale toepassingen die in staat zijn om foto’s en video’s te herkennen, op een dusdanig niveau waarop wij mensen dat kunnen. Het gaat dan om toepassingen die beeldmateriaal op dezelfde wijze als mensen kunnen opzoeken, verwerken en analyseren. Computer vision wordt op dit moment in bepaalde landen al gebruikt door de recherche, om de plaats delict na te bootsen. Ook beveiligingssystemen maken vaak gebruik van computer vision. Daarnaast wordt computer vision toegepast in fabrieken om de kwaliteit van producten te controleren en wordt de techniek verweven in navigatiesystemen.

 

Visual browser

Kunstmatige intelligentie in combinatie met objectherkenning, gezichtsherkenning, machine learning en andere technieken die ontwikkeld worden binnen het wetenschapsgebied van computer vision, gaan de komende jaren waarschijnlijk voor een ware revolutie zorgen. Augmented Reality wordt nu al in een flink aantal sectoren gebruikt, maar deze technologie zal de komende jaren in nog veel meer branches gemeengoed worden. Niet alleen heeft Augumented Reality de potentie om de detailhandel volledig te transformeren, maar ook in het onderwijs en bijvoorbeeld de entertainment-industrie zal deze technologie een grote rol gaan spelen. Het krijgen van informatie over de dingen waar je op dat moment naar kijkt, brengt objecten en producten tot leven. De visual browser staat nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling, maar biedt – zeker ten aanzien van marketingtoepassingen – ontzettend veel mogelijkheden.

 

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!

 

Meld je aan voor de blogpost!
Ik ga ermee akkoord dat mijn naam en e-mailadres worden gedeeld met Mailchimp.
Met de blogpost van Uitleg Blockchain blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent de blockchain technologie.
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).