De online marketingindustrie heeft een imagoprobleem. Of het nu gaat om fraude met bot verkeer, malvertising, ondeugdelijke trackers, vervalste domeinen, een gebrekkige coördinatie van advertentiecampagnes of systematisch geknoei met allerlei data, het draagt allemaal niet bij aan het vertrouwen bij de consument. Het onderscheppen van bot verkeer is bijna ondoenlijk. Bij blockchaintechnologie denkt men meestal aan digitale betalingseenheden zoals de Bitcoin en Ethereum, maar ook de smart contracts verwerven langzaamaan steeds meer bekendheid bij het grote publiek.
Adverteren op de blockchain
Een andere veelbelovende toepassing van blockchaintechnologie zien we nu ontstaan in de wereld van marketing en advertising. Wat het internet heeft betekend voor de distributie van informatie, gaat de blockchain betekenen voor de distributie van waarde. Alleen al op het gebied van adverteren kunnen blockchainprotocollen de manier waarop online advertenties worden aangekocht, aangeleverd, gemeten en gewaardeerd, zorgen voor een omslag in deze branche. De mogelijkheid tot het verkrijgen van nog nauwkeuriger data kan leiden tot een hogere ROI over de gehele linie.
Hoe gaat blockchain de advertising- en marketingindustrie veranderen?
Als het over blockchain gaat, dan gaat het in essentie over gedistribueerd vertrouwen. Vandaag de dag is het met online adverteren ontzettend lastig, om goed te kunnen bepalen of statistieken kloppen of onjuist zijn. Als we met onze analyseprogramma’s monitoren hoeveel bezoekers we op onze websites krijgen, dan weten we niet altijd zeker wat die bezoekers nu representeren. Zijn het echte consumenten? Of zijn het ingehuurde “klikkers” of bots die kunstmatig de statistieken verbeteren, zodat marketeers hun tarieven voor adverteren kunnen opschroeven? Het is enorm lastig om dat juist te kunnen bepalen. De advertentiefraude wordt geschat op meer dan 7 miljard dollar per jaar.
Advertentiefraude voorkomen
Als je marketeers vraagt hoe het gaat met online advertising, dan vertellen zij enthousiast over de opkomende nieuwe technologieën in online marketing en hoe dat zal leiden tot een nog betere targeting van doelgroepen. Kersverse consumenten die gaan zorgen voor nog meer omzet. Als je een marketeer echter vraagt naar advertentiefraude, dan haalt hij of zij de schouders op. Advertentiefraude is nu eenmaal een onderdeel van online adverteren. Een element dat gewoonweg niet valt uit te sluiten. Het niveau van frauduleus, niet menselijk verkeer is echt gigantisch. Dat de advertisingindustrie toe is aan een geheel nieuwe digitale infrastructuur, staat als een paal boven water. Maar biedt de blockchain het ecosysteem voor die nieuwe manier van adverteren?
Bots en ingehuurde klikkers
Advertentiefraude kan beter worden aangepakt, als de distributie van commerciële uitingen efficiënter kan worden gestroomlijnd. Blockchaintechnologie biedt de mogelijkheid om advertenties en smart contracts aan elkaar te koppelen. In de smart contracts kunnen dan voorwaarden worden opgenomen, die bepalen onder welke condities een online advertentiecampagne moet worden uitgevoerd. Er zou bijvoorbeeld kunnen worden vastgelegd dat een adverteerder niet betaalt voor “onechte” vertoningen aan bots of ingehuurde “klikkers”. Een blockchainnetwerk is transparant en geëncrypteerd, waardoor bedrijven eenvoudig kunnen controleren of de consumenten die hun advertenties bekijken, ook daadwerkelijk tot die desbetreffende doelgroep behoren of niet. Door deze nieuwe manier van adverteren kunnen dus miljoenen worden bespaard.
Deugdelijke adblockers
Blockchain heeft de potentie om de wereld van adverteren volledig te veranderen. Er kunnen deugdelijke gedecentraliseerde gedistribueerde adblockcers worden ontworpen, die in staat zijn om alleen de advertenties eruit te filteren, die niet relevant zijn. Er ontstaat zelfs een mogelijkheid voor bedrijven om hun doelgroep rechtstreeks te betalen voor het bekijken van advertenties. Hierdoor valt het hele proces van de advertentieaankoop weg. En iedereen die weet hoe de wereld van online adverteren werkt, snapt welke bedragen bespaard kunnen worden, als deze tussenpersonen niet meer nodig zijn voor het distribueren van advertenties. Met behulp van cryptocurrency’s concurreren bedrijven met elkaar om de “aandacht” van echt publiek en niet alleen maar om oppervlakkige vertoningen. Blockchain biedt het platform voor een nieuwe doeltreffende manier van adverteren!
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!
Laat een reactie achter