Wat was Synereo?

met Geen reacties

Synereo was een blockchainplatform dat zich richtte op decentrale toepassingen voor social media. Het belangrijkste blockchainnetwerk van Synereo was RChain, een layer 1 platform dat inmiddels ook niet meer bestaat. Naast dapps voor social media richtte Synereo zich ook op de ontwikkeling van smart contracts en gedecentraliseerde data-opslag.

 

RChain

De techniek achter Synereo werd gevormd door een digitaal ecosysteem dat bestond uit vier lagen: RChain, SpecialK (een gedistribueerde data-opslag en protocol voor contentlevering), de programmeertaal ‘Rholang’ en verschillende decentrale applicaties. RChain presenteerde zich als een efficiëntere blockchain dan andere blockchain-ecosystemen. De voordelen zouden hem met name zitten in de manier waarop data binnen het netwerk werd gefragmenteerd (versplinterd) en cryptografisch werd verbonden aan de blokketen. Hierdoor kon effectief worden voorkomen dat data-opslag binnen het gedistribueerde netwerk niet te ‘log’ en te ‘zwaar’ werd, zoals dat bij veel andere blockchains vaak wel het geval is.

Ketting

Casper en Synereo

Op de RChain konden verschillende processen tegelijkertijd worden uitgevoerd, waardoor er verschillende acties naast elkaar konden plaatsvinden, zonder dat ze elkaar hinderden. De manier waarop binnen het netwerk consensus (overeenstemming) werd bereikt was afgeleid van het Proof of Stake-mechanisme ‘Casper‘, dat werd ontwikkeld in samenwerking met de ontwikkelaars van Ethereum.

Peer to peer netwerk

 

SpecialK, een andere aanpak van gedistribueerde data-opslag

SpecialK is een laag voor data-opslag en contentlevering die was gebouwd op RChain. De meeste blockchains zijn in staat om de gehele toestand van een netwerk te registreren, maar zijn vaak niet geschikt voor de opslag van zware data, zoals bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s. Daarom hadden de ontwikkelaars van Synereo een uniek protocol ontwikkeld om dergelijke zware data over de verschillende computernodes binnen het netwerk te distribueren, waarna deze data op ieder gewenst moment kon worden opgevraagd. SpecialK zorgde in feite voor een andere aanpak van gedistribueerd data-opslag.

Blokken

Rholang

De programmeertaal van RChain was Rholang. De ontwikkelaars van Synereo waren van mening dat Rholang veiliger was dan bijvoorbeeld Solidity, een programmeertaal die wordt gebruikt op de Ethereum-blockchain. Volgens hen was Rholang vergelijkbaar met gevestigde programmeertalen zoals Java. De ontwikkelaars van RChain waren van mening dat als het Ethereum-project ‘The DAO‘ in 2016 was gebouwd met Rholang, dit project nooit op dezelfde wijze gehackt had kunnen worden als destijds het geval was. De ontwikkelaars van Synereo waren ook van mening dat decentrale toepassingen voor de industrie op grote schaal, eenvoudiger gerealiseerd kunnen worden met een programmeertaal zoals Rholang.

 

Social media en AMP

Synereo richtte zich vooral op blockchaintoepassingen voor social media. Daarbij werd gebruikgemaakt van de cryptocurrency AMP. Deze crypto-activa fungeerde als de brandstof voor het netwerk, waarop adverteerders en gewone gebruikers hun content konden promoten. De AMP’s konden worden verworven door specifieke content aan het netwerk te leveren of door harde schijf ruimte en computerkracht aan het netwerk beschikbaar te stellen. AMP kon ook worden verhandeld op andere handelsplatformen. De belangrijkste functie van AMP’s binnen het netwerk was het ‘versterken’ van de content op het platform. Gebruikers konden een bepaalde hoeveelheid AMP’s koppelen aan de content, waardoor de inhoud veel beter zichtbaar werd voor andere gebruikers. Iedere keer als een gebruiker versterkte content ontving, werd er een gedeelte van de gekoppelde AMP’s uitgekeerd als beloning.

 

WildSpark als Google Chrome Extension

Een door Synereo voorgesteld social-netwerk-platform was WildSpark. Dit platform was met name interessant voor video content creators, die hun materiaal op een efficiënte manier bij de juiste doelgroep onder de aandacht wilden brengen. WildSpark beoogde in principe een geheel nieuwe manier voor het verkrijgen van aandacht binnen het drukke social media landschap. Het mooie van dit blockchaintoepassingen voor social media was dat niet alleen de ontwikkelaars van de content met AMP’s werden beloond voor hun inspanningen, maar ook de gebruikers die deze content met anderen deelden. Wie met WildSpark aan de slag wilde, moest eerst de Google Chrome Extension downloaden in de Google web store en deze vervolgens aan de browser toevoegen. Wanneer de gebruikers dat eenmaal hadden gedaan konden ze naar een videowebsite zoals bijvoorbeeld YouTube. Op de website werd aan de linkerkant van het scherm een WildSpark-icoon getoond. Als de gebruiker daarop klikte ontvouwde zich een nieuw scherm en kon de desbetreffende video online worden ‘versterkt’, door er een bepaalde hoeveelheid AMP’s aan toe te kennen. Vervolgens werd er automatisch een link aangemaakt waarmee gebruikers deze content met anderen konden delen. Nadat de link in een nieuw tabblad was geopend werden de ‘ge-APM-te’ (gedeelde) video’s getoond.

 

Delen wordt AMPEN

Gebruikers hadden de mogelijkheid om een video nogmaals te versterken: te ‘re-AMPEN’. Wanneer een gebruiker vond dat een bepaalde video niet vaak genoeg werd gedeeld, dan AMP-ten ze hem nogmaals. Daarna ontvingen ze een gedeelte van de beloningen voor het verspreiden van de content. Wanneer er bijvoorbeeld één video werd ge-re-AMPT voor 3 AMPs, dan ging er één AMP naar de producent van de content, één AMP ging er naar de gebruiker die de video had gedeeld en een derde AMP werd verdeeld onder andere contentontwikkelaars. Vervolgens konden de gebruikers weer teruggaan naar de video en was er een mogelijkheid om de content te delen op Twitter, Facebook en Pinterest. Wanneer ze binnen het icoon-venster van WildSpark op hun gebruikersnaam klikten, dan ontvouwde zich een nieuw venster. Hierop konden ze de hoeveelheid gespendeerde AMP’s bekijken, maar ook de AMP’s die ze als beloning hadden ontvangen. Bovendien konden ze het aantal gebruikers zien die ze volgden en hun eigen volgers.

Online reputatie management (REO) en Synereo.

Online reputatie

Synereo hanteerde ook een score die de online reputatie van gebruikers aanduidde: de REO-score. Dit was geen verhandelbare crypto-activa zoals AMP, maar een classificatie die aangaf hoe effectief de content van bepaalde gebruikers was en op welke wijze deze content de juiste doelgroep bereikte. Ook gaf de REO-score aan hoe gebruikers precies werden beloond voor het bekijken van de versterkte content. De REO-score mat hierbij de mate van verbondenheid tussen gebruikers en de specifieke content. Het ging er dan bijvoorbeeld om hoe vaak content de aandacht van gebruikers had opgeëist en hoe vaak de content werd geliked of becommentarieerd. Het platform van Synereo bestaat inmiddels niet meer.

 

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!

 

Meld je aan voor de blogpost!
Ik ga ermee akkoord dat mijn naam en e-mailadres worden gedeeld met Mailchimp.
Met de blogpost van Uitleg Blockchain blijf je automatisch op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen omtrent de blockchain technologie.
We hebben een hekel aan spam. Uw e-mailadres zal niet worden verkocht of gedeeld met anderen (afgezien van het marketing automation platform dat wij gebruiken voor onze e-maillijst).

Laat een reactie achter