Narrative was een op blockchaintechnologie gebaseerd zelfvoorzienend contentnetwerk waar gebruikers de volledige controle hadden over hun eigen content. Narrative maakte gebruik van de NEO-blockchain. Deze NEO-dapp bood een social-media-platform waarop contentontwikkelaars en andere gebruikers die toegevoegde waarde leverden aan het netwerk, beloond werden voor hun inspanningen. Deze beloning (in cryptocurrency’s of traditionele valuta) was bedoeld als incentive (stimulans) en zorgde ervoor dat de kwaliteit van de content op het platform altijd gewaarborgd bleef. De ontwikkelaars van Narrative spraken over een content-economie, waarop gebruikers zelf invloed konden uitoefenen. De inkomsten die contentontwikkelaars genereerden voor hun bijdrage aan het netwerk, waren afhankelijk van de kwaliteit en de algehele reputatie van de contentleveranciers.
Narrative en storytelling
In het huidige medialandschap is het voor bedrijven niet altijd eenvoudig om aandacht te vragen voor hun producten of diensten. Mensen worden continu blootgesteld aan commerciële uitingen, waarvan de meeste uitingen niet of nauwelijks de gewenste resultaten opleveren voor adverteerders. Wie tegenwoordig nog wil opvallen zal met een goed verhaal moeten komen. Storytelling is een marketingtechniek die steeds meer wordt toegepast door adverteerders. Het social netwerk van Narrative stelde particuliere gebruikers, bedrijven en merken in staat, om hun eigen verhaal te vertellen binnen hun eigen niche. Hierdoor is de kans veel groter dat de juiste boodschap ook daadwerkelijk bij de juiste doelgroep terechtkomt. Elke niche op het platform van Narrative had een eigenaar die op zijn of haar beurt werd beloond op basis van de kwaliteit van de geüploade content.
Veiligheidsrisico’s van dataopslag bij centrale partijen
Social-media-platformen zijn de afgelopen jaren steeds meer onder vuur komen te liggen. Vooral bedrijven zoals Facebook hebben een loopje genomen met de distributie van privacygevoelige data. Deze data wordt misbruikt voor tal van zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Onze wereld is steeds meer verbonden en steeds meer mensen realiseren zich wat de veiligheidsrisico’s zijn van dataopslag bij ‘centrale’ partijen. De grote social-media-platformen verdienen miljarden euro’s over de ruggen van hun trouwe gebruikers. Deze gebruikers hebben geen flauw idee wat er allemaal met hun persoonlijke gegevens gebeurt. Narrative had als voornaamste doel deze situatie te veranderen, door social-media-gebruikers weer de volledige controle te geven over hun eigen content.
Goedkeuring van de Narrative community
Narrative werkte met een systeem dat was gebaseerd op de reputatie van contentproducenten en gaf aan die desbetreffende content een bepaalde score. Door dit mechanisme kon worden voorkomen dat content van slechte kwaliteit op het platform terechtkwam. Alle gebruikers van narrative hadden zelf de volledige controle over hun eigen creaties en de door hen ontwikkelde content bleef dan ook altijd eigendom van henzelf. De content werd beoordeeld door een jury van gebruikers, die op hun beurt weer door andere gebruikers gekozen werden. Deze jury bepaalde uiteindelijk of de content wel of niet geschikt was voor publicatie op het netwerk van Narrative. Of het nu ging om advertising in de vorm van storytelling of reguliere online advertenties, het plaatsen van deze content was altijd afhankelijk van de goedkeuring van de Narrative-community.
Open source en volledig transparant
Een van de belangrijkste elementen ten aanzien van blockchaintechnologie is transparantie. Narrative was volledig transparant. Alle handelingen en activiteiten op het platform waren inzichtelijk voor iedereen. Ook alle uitgekeerde beloningen en transacties werden aan de gebruikers binnen het netwerk getoond. Narrative was open source waardoor iedereen is staat werd gesteld om zijn of haar bijdrage aan het netwerk te leveren. Het platform maakte gebruik van blockchaintechnologie om economische waarde binnen het netwerk te behouden en kon worden gebruikt zonder enige technische kennis.
Narrative en het NRVE-token
Op dit platform waren geen centrale partijen meer nodig om content op de gewenste manier te distribueren en kwamen bijna alle inkomsten terecht bij de contentontwikkelaars zelf, in plaats van bij de social-media-reuzen. Blockchainoplossingen zoals Narrative geven contentmarketing een nieuwe dimensie. Deze NEO-dapp maakte gebruik van het NRVE-token, een NEP-5-token dat verenigbaar was met de NEO-blockchain.
Beëindiging van het project
In 2019 maakte Narrative bekend dat het project zou worden stilgelegd, vanwege verschillende marktgebeurtenissen en onzekerheid omtrent de wet- en regelgeving ten aanzien van blockchainapplicaties. Direct nadat de beëindiging van het project bekend was gemaakt, werden er geen nieuwe content of kwaliteitsbeoordelingen meer op het platform van Narrative gepubliceerd. In 2020 ging het project in een andere vorm verder onder de naam Pubnooks. Ook dit platform richtte zich op het delen van content binnen de NEO-blockchain en beloonde contentmakers voor hun bijdragen aan het project.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!
Laat een reactie achter